Skip to main content

Heipähän hei.
Toimituksen lounaissiiven Itämeri-työryhmän viikkokatsaus aukeaa aavana tästä alaspäin. Hypätkääpä sekaan.
***
Alkuviikon hyviä uutisia on tietty se, että Viking Line tilaa uuden  lauttansa Turun telakalta.
Kuissattuikaan. Tiedote asiasta tuli maanantaiaamuna, ja vasta vuorokautta aiemmin oli Turun Sanomissa näyttävästi pohdittu sitä, miten käy telakan ammattilaisten kun nykyinen projekti on pukattu rannasta matkaan.

Hyvin käy, bussikortin kotoa telakalle saa leimata jatkossakin.

Sivujuonne asiassa oli tilauksen ympärille koottu ryhmä facebookissa.  Siinä porukka lupasi käyttää tietyn verran Vikingin aluksia, jos uudet purkit tilataan suomalaistelakalta.  Lupauksen on antanut tätä kirjoittaessa  yli 20 000 henkeä.

Mene, tiedä oliko ryhmällä sitten vaikutusta,  mutta siinä verkossa alkanut kampanja joka tapauksessa hoidettiin loppuun kunnolla. Ryhmän perustajat kävivät henkilökohtaisesti viemässä vetoomuksen  Vikingin toimitusjohtajalle  Mikael Backmanille.  Kavereilla oli järkeenkäypät perustelut kampanjalleen ja ihan kelpo tyyli ne esittää.   Ei ihan huuhaaksi jää aina virtuaalimaailmassa alkanut kansanliike.
Pistää miettimään, että missä muissa asioissa tämä voisi toimia; paljonko verkossa tapahtuvalla olisi vaikutusta tosielämässä. 
Ihan pikkurahat eivät tietty ole olleet houkuttimena: keskiverto risteilylläkävijä mennä törsää reissuunsa kolminumeroisten summan eikä ensimmäinen luku ole ykkönen.  Tulee paatti maksettua, vaikka sitten suklaalevy kerrallaan.

Eihän maanantaiaamu vaan sitä luokkahitsaria Turussa lämmitä, huokaistiin sitä varmasti vähän joka pultti- ja kynnyslistapajassa pitkin maakuntaa.
***
Hiukan vanhempia aluksia tähän väliin. Tulipa kiepahdettua syyslomapäivän verran Tukholmassa ja siellä Vasa-museossa.
Näyttelyn keskipiste on vuonna 1628 neitsytmatkallaan nurin ja pohjaan kipannut Vasa-laiva. Vuonna 1961 nostettu laiva on ollut nimikkomuseossaan esillä parikymmentä vuotta.  Kapine on jokseenkin uskomaton käsityötaidon näyte, vaikka ammattimaisuutta sen rakentamisesta muuten puuttuikin:  laivan painopiste jäi liiallisten koristeiden ja tykkien takia liian ylös ja tämä aiheutti  aluksen kaatumisen.
Vaikuttavaa on sekin, miten saman katon alle vänkään rakennukseen on koottu likimain kaikki mahdollinen alukseen liittyen: rekonstruktio sisätiloista, esityksiä uppoamisesta, irtaimistoa ja miehistön jäännökset .
Enemmän tästä oppii ajan merielämästä kuin Hollywood-rainoista.   Ihan vähäinen houkutin ei ole, että alle 18-vuotiaille keikka on ilmainen ja opastuksetkin monella kielellä. Sietää piipahtaa, jos jollekin muulle tulee joku tunti aikaa tapettavaksi niillä kulmilla.
***

Tietty samainen syyslomapäivä opetti, että joku hullu idea olisi mahdollista pistää rahoiksi.

Joskus  visioin kätevää sänkyä kasasta kuormalavoja.  Suurimmat tikut pois pinnasta, väri päälle ja lavoja haluttu määrä pinoon ja riviin ja patja päälle.   Minusta sillä olisi edelleen puolensa; funkkis ulkonäkö, vankkuus ja laajennettavuus, purettavuus  ja ne kolot sivussa, joihin voisi tunkea kaikkea sängyn lähellä tarvittavaa: herätyskellon, kirjoja, huulirasvaa ja muuta.

Lienee turha mainita, että tätä suunnitelmaa mietin ammoisina poikamiesaikoina.

Toteuttamatta tämä jäi, vaan pahkeinen vie, eikös Tukholmassa sitten jonkun muun keksimänä semmoinen lavalaveri nököttänyt yhden erähenkistä rättiä myyvän kaupan ikkunassa.  Olisi nyt edes mallisuojaa tajunnut hakea moiselle niin olisivat virallisia lounaisnurkan loikoilulavastoja ne,  ja provikat tilille kiitos.
***
Jotain tietty on länsinaapurissa ehditty ennen kuin meillä eikä aina vain oltu jäljessä.
Tässähän on käyty pikku polemiikkia siitä, miten meillä on pikaruokakojuissa vaan kaikkea muualta tuotua, pitsaa ja hot dogia,vaan karjalanpiirakkaa ei tarjolla näy.

No, pikkuilkeästi ajatellen voisi todeta että ruotsalaiset ovat jo oman kulinaarisen ihmeensä tuoneet myös kiireisten tarjolle.

Kauppakeskuksen kioskista myytiin mukaan ostettavaksi Blå bandin pussikeittoa.
***
Heip.

aku.poutanen@pernionseudunlehti.fi
Jaa artikkeli:
ASDF