Skip to main content

Kysymys veneilijöiden ajokortista on noussut jälleen esiin.
Asian nosti puheeksi liikenteen turvallisuusviraston Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa, joka totesi Ylen haastattelussa, että huviveneilijöiden taitotaso on vaihteleva ja vuosittain huviveneilijät aiheuttavat vaaratilanteita muun muassa ajautumalla suurten alusten reiteille. Suomessa pakollista kurssitusta huviveneilijöille ei ole.

Merenkulkujohtaja on oikeilla jäljillä; merelle pääsee vähäisellä osaamisella. Pahoilta kuulostavat kertomukset siitä, että vierailla vesillä liikutaan maantiekartan tai kännykän gps:n varassa.

Vesiliikenne-sana on kuvaava: satamissa ja väylillä liikuttaessa kyse on liikenteestä. Tieliikenteen sääntöjen oppimiseksi käydään autokoulua, meriteiden säännöt ja tavat pitäisi nekin osata.

Painon tässä tapauksessa pitäisi olla ennen muuta tavoilla: hyvät merimiestavat ovat jopa sääntöjä tärkeämpi asia osattavaksi.  
Hyvä merimiestapa ei ole kaukana normaaleista hyvistä tavoista. Niiden noudattaminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että iso vene ei aalloillaan tee kiusaa pienemmille, että vene osataan kiinnittää laituriin kunnolla ja muita häiritsemättömästi, tai että illalla ankkuripaikalla tai vierassatamassa ei metelöidä.  Kyse on myös siitä, että vesillä oltaessa ollaan liikkeellä luonnossa, missä on liikuttava vähin äänin ja jälkiä jättämättä.

Tietysti ongelma koskee verraten pientä, öykkärimäisesti käyttäytyvää veneilijöiden joukkoa, joka ostaa ensiveneekseen kokemukseen ja taitoon nähden liikaa tehoa ja kokoa.  Valtaosa porukasta on liikkeellä oikealla asenteella.   Usein asenne on kasvanut harrastuksen myötä: alkuun on päästy ehkä pienellä perämoottoriveneellä, ja kalustoa ja retkiä on kasvatettu aikojen saatossa.  

Asennetta ei tietenkään voi  takoa nyrkillä päähän. Veneilemään miettivän onkin vastattava itse itselleen; haluaako maineen fiksuna kipparina.  Veneilykorttiin liittyvä opetus antaisi tärkeät perustiedot tähän miettimiseen. Vesillä ei voida toimia miten vain.

Asia on ajankohtainen myös eteläisessä Salossa; Särkisalon ja Kemiönsaaren ympärysvesillä käy jo tähän aikaan vuodesta melkoinen liikenne.

Jaa artikkeli:
ASDF