Skip to main content

Ihmiset ulkomaita myöten ihastelevat Perniön uutta kiertoliittymää!

Työpaikalleni Kemiönsaareen ajelee viikoittain vieraita. Nyt syksymmällä monet ohittavat Perniön pimeään aikaan. Small talkin aloittaminen ei enää olekaan niin vaikeaa. Mikä onkaan se paikka, jossa on niin hienot valot ja loistava liikenneympyrä!

Perniön risteyksessä sattui aika monta pahaa kuprua, ennen kuin ymmärrettiin irrottaa vähän rahaa sen parantamiseen. Maksajasta oli kiistaa. Joskus tielaitos lupasi rakentaa risteyksen, joskus se taas lupasi rakentaa, kunhan kunta kustantaa. No onneksi lopulta löytyi ymmärrystä ja sopua.

Tuusulantielle rakennettiin Suomen ensimmäiset uudenmalliset kiertoliittymät. Niiden valmistuttua tutkittiin laajasti uusien risteysjärjestelyiden vaikutuksia liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen. En nyt enää muista ihan tarkkoja lukuja, mutta onnettomuudet siellä vähenivät noin puoleen. Paljon dramaattisempaa kuin onnettomuuksien väheneminen oli vakavien seuraamusten suoranainen romahtaminen.

Asiahan on tietysti ihan ilmeinen. Nykyaikaisessa kiertoliittymässä, jossa on liikenteenjakajat, ei voi ajaa nokkakolaria eikä oikein kunnon kylkikolariakaan. Nopeudet pysyvät pieninä. Jos sattuu osumaan toiseen, yleensä kaarojen keulat vain vähän hipaisevat. Suurimmat vauriot ja loukkaantumiset ovat henkistä laatua.

Suomessa epäröitiin pitkään, osataanko täällä ajaa ympyrässä. Varsinkin kaksikaistaisessa. Jos joutuu sisäkaistalle, pääseekö sieltä koskaan pois. Ja pitääkö vilkuttaa ja milloin. Rahtarit vastustivat ympyröitä. Joutuu nääs kääntämään tehostettua ohjauspyörää vähän enemmän, mikä saattaa häiritä kännykkäkeskustelua. Perniön liikenneympyrän yliajettavat saarekkeet mahdollistavat kyllä minkä tahansa ajoneuvoyhdistelmän kääntymisen. Talonkin.

Britanniassa on paljon erilaisia roundaboutteja. Britannian liikenne on EU:n turvallisinta lähes kaikilla mittareilla mitattuna. Olen seurannut siellä aika paljon liikenneympyrässä ajelua. Miten pääsee pois keskikaistalta? No, sehän on pelkkää dynamiikkaa. Liikenneympyrässä ajavan auton nopeus on aina selvästi suurempi kuin sisään tulevan. Näin ympyrässä ajava pääsee aina helposti pujahtaman ulos. Uskokaa pois!

Britit hallitsevat muutenkin liikenneympyrät mennen tullen. Jos ajetaan ympyrässä yli puoli kierrosta, pannaan vilkku oikealle jo ennen ympyrää. Ja jok’ikinen vilkuttaa vasemmalle lopettaessaan kierroksensa.

Perniön kiertoliittymä maksoi runsaat 400 tuhatta euroa. Olen kuullut kummallisia lausuntoja, jopa paheksuntaa, että tällä tavalla heitellään sellaisia summia. Nehän olisi voinut antaa vaikka lentopalloilijoille.

Perniön kiertoliittymässä erityisen hienoa on LED-valaisimin toteutetut värilliset valopylväät. Salossa tosin seisoo samanlaisia, nekin kiertoliittymän lähellä. Salossa hienot valot vaan vähän hukkuvat kirkkaisiin kaupungin valoihin. Perniönkin tyylikkäät tolpat saataisiin loistamaan kauniimmin, jos risteyksessä kököttävä tankkauspiste vähän himmentäisi kirkkaimpia lamppujaan.

pajen
Jaa artikkeli:
ASDF