Skip to main content

Suomen tieverkon korjausvelka kasvaa.  Piikissä on jo yli kaksi miljardia euroa. Vastikään koolla ollut 28 yhteiskunnallisen järjestön Auto- ja tieforum totesi, että liikenneministeriön työryhmän esitys velan hoitamiseksi tulee ottaa vakavasti. Korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi rahoituksen korotuksen tulee olla noin 200 miljoonaa vuodessa.

Kannanottoon on helppo yhtyä: tieverkon alati kehnoneva kunto on nähtävissä päivittäin.  

Uutta rakennetaan. Maakunnan mahtihanke on vuosia jahkailtu kasitien uudistaminen. Salossa ohikulkutien rakentaminen on aluillaan.  Näiden jälkeen voi sanoa, että tietä sinänsä on riittävästi, ylläpitoa ei.   

Kyse ei ole vain kunnossapidon niukkuudesta vaan myös siitä, että osin tieverkkoa käytetään siihen, mihin sitä ei lähtöjään ole tarkoitettu.  Paikallinen esimerkki on ennakoimattoman vilkkaan raskaan liikenteen alla nääntyvä Aimontapontie.

Auto- ja tieforumin kannanotto on otsikoitu ”Hyvät tiet talouden veturiksi”. Ainakin kunnossa oleva tieverkko antaa elinkeinoelämälle mahdollisuuden toimia. Samalla se tekee kaikkien liikennöinnistä turvallisempaa ja mukavampaa.

Takavuosina Auto-sillä kulkee kaikki-kampanjan mainoksissa muistutettiin, miten autoista ja sitä kautta teistä riippuu monen suomalaisten elanto, ei vain työkseen ajavien.
Vaikka auto- ja tieforumissa asialla ovat ennen muuta liikennealan järjestöt, tilanne ei liene ratkaisevasti muuttunut. Siksi korjausvelan kiriminen koskee useimpia suomalaisia.

Kaunis ele

Muun muassa seurakunnat keräävät lahjoja niille lapsille, joiden perheissä ei ole varaa muutaman kympin paketteihin. Sinänsä surullinen tilanne on totta monessa taloudessa. Kansan käsi näkyy olevan toisaalta karttuisa ja moni on valmis pistämään muutaman kympin likoon pikkupakettia varten. Toiveet harvoin ovat kohtuuttomia.

Kyse ei liene halusta saada krääsää eikä täyttää maailmaa sillä, vaan halusta tuottaa vähän hyvää mieltä.  Jouluun sopiva ele ja ajatus lämmittää.

Jaa artikkeli:
ASDF