Skip to main content

Perämoottorivarkaudet lisääntymässä

Veneiden perämoottorivarkaudet ovat Pohjola Vakuutus Oy:n mukaan olleet tänä keväänä selvässä nousussa.– Pohjolassa on kiinnitetty nimenomaan tänä keväänä huomiota siihen, että moottoreiden alapään alavaihteiston varkaudet ovat yleistyneet. Aiemmin anastettiin koko moottori, nyt myös pelkästään moottoreiden alaosia anastetaan ilmeisesti varaosatarkoituksiin, yksikönpäällikkö Mika Laapotti Pohjola Vakuutus Oy:stä kertoo. Jarkko Mäkelä asentaa viiden hevosvoiman moottoriin lukkoa, joka suojaa perämoottoria varkailta.

Laapotin mukaan vaihteiston arvo on erillisenä jopa tuhansia euroja. Aiemmista vuosista poiketen nyt veneestä lähtee perämoottorivarkauden yhteydessä myös moottorin kaukosäätölaitteet.

Pohjolassa on myös huomattu, että peränmoottorivarkaudet tehdään usein kahdessa erässä.– Ensin irrotetaan moottoreiden kiinnitykset ja seuraavalla käyntikerralla nostetaan sitten isompi määrä näitä aikaisemmin irrotettuja moottoreita helposti ja nopeasti autoon. Kyse ei siis ole useinkaan hetken mielijohteesta tehdystä teosta, vaan teko on vaatinut selvästi pitempää suunnittelua, Laapotti sanoo.

Lukko on varmin keino suojata moottori

Veneiden perämoottoreihin kannattaa ostaa noin sadan euron hintainen lukko, jolla saa kiinnitettyä moottorin veneeseen niin, ettei sitä on lähes mahdoton saada irti. Lukko täyttää Laapotin mainitseman kiinnityksen, jota ei pysty avaamaan ilman työkaluja. Lukon pystyy asentamaan paikoilleen itse.

– Jos pystyy perämoottorin asentamaan, niin sitten pystyy lukonkin, Jarkko Mäkelä Särkisalon merihuollosta sanoo.

Merihuolto myy lukkoja ja tarvittaessa kyllä myös asentaa ne paikalleen.

Vakuutusyhtiön esimerkiksi nostamia suunnitelmallisia ryöstöjä ennaltaehkäisemään kannattaa aina ennen uutta venereissua tarkistaa, ettei moottorista ole irrotettu tai löysätty pultteja tai johtoja, seuraavaa, hakukertaa varten. Mäkelä kehottaa hakemaan veneensä välittömästi pois rannasta, mikäli siitä on jo viety jotain irtaimistoa tai havaitsee siinä jotain outoa. Usein pitkäkyntiset palaavat uudemman kerran ja vievät loputkin.

Lukko on varastoimisen ohella ainoa keino suojata perämoottori. Varkaita karkottamaan voi myös ”tuunata” moottorinsa mahdollisimman persoonallisen ja epähoukuttelevan näköiseksi.

– Mielellään ne ottavat sellaisen mitä ei pysty tunnistamaan, Mäkelä sanoo.

Tunnistettavuutta lisätäkseen voi esimerkiksi maalata joitakin moottorin osia kirkkailla väreillä. Vaikka jotkut moottorivarkaat anastavat perämoottoreita omaan käyttöön, suurin osa menee kuitenkin mitä luultavimmin myyntiin. Miten ostaja sitten voi päätellä jonkun yrittävän myydä hänelle varastettua moottoria.

– Yleensä niistä puuttuu tunnistelaatta. Jos se puuttuu, niin sitten kannattaa kysyä moottorin alkuperää, Mäkelä sanoo.

 

Lue koko juttu kokonaisuudessaan uusimmasta Perniönseudun Lehdestä!

Jaa artikkeli:
ASDF