Skip to main content

Viimeinen kilometri on haaste

Pääkirjoituksessa viime viikolla tervehdittiin ilolla koulukyytien muuttumista reittiliikenteeksi. Olen samaa mieltä. Muutos parantaa palvelutasoa. Kirjoituksessa murehdittiin myös kesäkautta; miten järjestää liikennointi koulujen lomakaudella.
Viimeisen 10 vuotta olen viettänyt viikonloput ja lomani vapaa-ajanasunnolla Ylikulmalla. Kuluneen vuoden aikana olen entistä useammin siirtynyt liikkumaan kodin ja talon väliä Salosta edullisilla pikavuoroilla oman auton sijaan. Saan käytettyä reilun tunnin bussissa aamuisin ja iltapäivisin työasioita hoitaen tai vain lueskellen. Luksusta omaan ajamiseen verrattuna
Omaa autoa käytän silti 30 km siirtymiseen talolta pysäkille. Vaihtoehdothan ovat taksi tai naapuri. Taksi yhteensuuntaan Saloon on reilut 50 euroa, jota pidän suhteettoman kalliina kymmenen euron bussilippuun nähden. Enkä liiemmälti pidä ajatuksesta säilyttää autoani kadun varrella Salon keskustassa useita päiviä.
Voisiko tämän viimeisen kilometrin -haasteen ratkaista jotenkin, joka samalla toisi ratkaisuja pääkirjoituksessa mainittuun maaseudun asuttuna pitämiseen?
Olen koeajanut ristiriitaisen vastaanoton saaneen Uber-kuljetuspalvelun, jossa kuka tahansa tietyillä kriteereillä voi ryhtyä ns taksiyrittäjäksi. Kokemukset ovat kautta linjan positiviisia niin tuotteesta kuin hinnoitteluta. Uberinkaltaisella palvelulla lisätienestit olisivat kenentahansa ajokelpoisen saatavilla.
Uber vain yhtenä esimerkkinä, mutta moninaisista syistä toivoisinkin, että nykyistä taksiasetusta helpotettaisiin.  Muutos mahdollistaisi taksituotteen kehittymisen. Miltäpä kuullostaisi hiljaisten aikojen edullisempi -kyyti, tasarahalla asemalle-palvelu, kimppataksi tai taksi+bussi-lippuyhdistelmä?

Antti Leino
Helsinki/Perniö

Jaa artikkeli:
ASDF