Skip to main content

Toista vuotta rakenteilla ollut itäinen ohikulkutie on valmistumassa Saloon. Tien tarkoituksena on saada raskas liikenne sivuuttamaan kaupungin keskusta sen itäpuolelta, mutta etunsa siitä on muillekin, myös eteläisen Salon asukkaille: tie tarjoaa vaivattomamman reitin Turku-Helsinki-moottoritielle ja pohjoisen suuntaan. Mutkattomampikin reitti voisi olla; alkujaan suunnitelmissa oli rakentaa yhteys suoraan kantatie 52:lta moottoritielle. Tämä toinen vaihe odottaa vielä toteuttamistaan.

Ajatusleikkinä voi pohtia, miltä liikenneympäristö näyttäisi, jos menneisyydessä olisi päätetty toisin; Helsinki-Turku-tie kulki vielä 1970-luvun alussa Salon keskustan läpi. Keskustan ohittamiseksi olivat olleet vaihtoehtoina sekä eteläinen että pohjoinen linjaus. Entinen valtatie 1, nykyinen seututie 110, rakennettiin lopulta varsin lähelle keskustaa ja tekoaikanaan tiestä puhuttiin niin ikään ohikulkutienä.

Sama kehitys on tapahtunut monella paikkakunnalla; myös Perniön kirkonkylän sivuuttava kantatie 52 on rakennettu aikanaan sitä ajatellen, että kirkonkylän halkaiseva tie ei enää toimisi maantienä.

Sujuvat ja mutkattomat liikenneyhteydet eivät ehkä ole kaupungin kehittymisen kynnyskysymys, toisaalta arjen sujuvuutta kehno tiestö voi haitata melkoisesti. Tähän asti kantatie on kulkenut halki keskustan. Sen ajatuksen ohi aika ajoi jo kauan sitten.

Kiitoskaupalla

Salossa ovat pullat tietyssä mielessä hyvin uunissa; pelkästään kaupungilla on satoja tontteja varattavana asuinrakentamiseen. Jos ja kun elinkeinoelämä taas vilkastuu, tonttivarantoa on hyvä olla.
Tonttien hinnoittelu on vanhaa perua ja hinnat osin hämmentävän alhaisia, jos suuriin kaupunkeihin verrataan. Piirre ei ainakaan korota kynnystä lähteä tonttikaupoille – eikä sekään, että tontteja on eri puolilla kaupunkia, erilaisissa maisemissa. Osansa on myös heille, jotka eivät tarvitse monia lähipalveluja.

Jaa artikkeli:
ASDF