Skip to main content

Pääkirjoitus 30/2009

Muu valvonta kuin katsastus
EU-komission aikeita muuttaa katsastusdirektiiviä ei Suomessa katsota hyvällä.
Komissio aikoo muuttaa säädöksiä niin, että jatkossa myös kevyet perävaunut, mopot ja moottoripyörät katsastettaisiin säännöllisesti.  Maanantain Helsingin Sanomat uutisoi, että liikenne- ja viestintäministeriössä muutosesitystä jo vastustetaan, ja ministeriö evästi eduskuntaa
Tietyssä mielessä vastustusta onkin helppo ymmärtää.  Etenkin maaseudulla, missä perheessä voi pakollisen liikkumisen vuoksi olla kaksi, kolmekin autoa, katsastusmaksut nakertavat jo melkoisen loven kukkaroon.   Kun samassa perheessä on pikkuinen peräkärry ja samoin tarpeeseen hommattu mopo tai kaksikin, on rahanmeno melkoista. 
Moottoripyörän osalta tilanne on monipiippuisempi: pyörä harvoin on pakosta hankittu kulkupeli, lisäksi pyöriä rakennellaan itse ja huolella tehty katsastustarkastus pitäisi huolen siitä että itse muutellut rakenteet ovat kunnolliset – etenkin, kun pyörällä on mahdollista ajaa myös todella kovaa.  Moottoripyörällä tapahtuneissa liikenneonnettomuuksissa noin kolmessa prosentissa onnettomuuteen myötävaikuttamassa on tekninen vika.
Millä kevyempää kuljetuskalustoa sitten vahdittaisiin.   Peräkärryjen ja mopojen kunnon seurannassa on epäilemättä kyntämätöntä sarkaa, esimerkiksi osa liikenteessä näkyvistä kevytperävaunuista on todella roisissa kunnossa jo päältä päin – mitä sitten piileekään näkymättömissä.  Mopojen osalta ainainen huoli on virittäminen, osa mopoista kulkee aivan liikaa ominaisuuksiin ja kuskin kykyihin nähden.
Tehokas keino voisi olla se, että poliisi jatkossa pistäisi entistä enemmän ruutia tiellä tapahtuvissa pysäytyksissä myös näiden ei- katsastettavien tielläliikkuvien syynäämiseen. 
Yhtenä riskinä komission miettimässä muutoksessa on, että kun poliisilta otettaisiin pois yksi syy tehdä pistokokeita tien päällä, se vähentäisi yleisestikin poliisin näkymistä liikenteessä. Samalla lisääntyisivät mahdollisuudet muuhunkin törttöilyyn kuin liikennekelvottoman peräkärryn vetämiseen.
Se taas ei voi olla tarkoitus tai tavoite.

Jaa artikkeli:
ASDF